lördag 18 maj 2019

Sjösättning och första natten i båten....!


Sjösatte måndagen den 6 maj på eftermiddagen och jag slapp turligt regnet som fanns runtomkring.
Allt gick bra och hyfsat smidigt. Det brukar dock alltid vara ett litet pussel med att få dit gummi eller plastbitar som skyddar och håller masten på plats i mastringen. Sedan två år tillbaka så använder jag nu rörslangsbitar av olika tjocklek och storlek för att få till detta.

Innan sjösättningen så hade jag skurit i ordning bitar och delat den. Sedan värmde jag upp rörbiten med en varmluftspistol och lade dessa sedan under press så att de blev platta eller bara ytterst lätt böjda. Sitter nu fyra större bitar på varsin sida av masten och de hålls på plats med en större slangklämma precis under mastkragen. Har tyvärr inga bilder på detta med det fungerar bra och är stabilt och bra.
Till detta år har jag även tagit till mig att använda samma mått som det var i höstas mellan skruvar på vantskruven. Brukar normalt använda mig av tumstocksmodellen men jag vet att andra fixar sina vant på detta sätt. Får se hur det ser ut och hur vanten känns efter ett par seglingar.
Hann att få på focken innan kvällen var slut vilket kändes skönt. Storen kan man alltid få på även om man inte ligger efter vindriktningen.


Min plan var att köra ut båten på onsdagen till Lindö för att sedan segla ut båten på fredagen då var var ledig. Helgen så hyfsat lovande ut.




Torsdagskvällen två premiärer......nyöppnad whiskey och första natten i båten för året :)!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar