torsdag 2 maj 2019

Monterat Vhf-antenn...




Eftersom resten av veckan såg ut att bli regnfylld så blev det utnyttjande av den oerhört vackra vädret på måndagseftermiddagen. Min Nova är utrustad med en mast från SwedeSpar (tidig Benns ) med en konad topp. Det finns inget rör (som jag vet om) där man kan köra igenom alla kablar utan de verkar hänga fritt. Eftersom jag har ett gammalt vindmätarinstrument (Silva) så fanns det ju en kabel dragen till toppen och givare. Jag drog ut den gamla kabeln med en pilotlina fastsatt. Medans jag slipade upp hålet i toppen så drog jag tillfälligt ut pilotlinan där storfallet kommer ut i masttoppen så jag inte skulle ha av linan.

Hittade en ny kabel (på rea) till vindmätaren, kändes inte som jag ville dra i den gamla igen och desstom finns det en liten skarvkontakt att köpa som passar till Garmins nya vindgivare när det blir dags för en sådan. Så det är inte ogjort arbete så att säga :)! 
Fick hjälp av en mast-granne (masten ligger på bockar under vinter) att dra igenom de nya kablarna. Var lite rädd att de skulle fastna på vägen ner. När jag drog i kabeln till mastlanterna så såg jag att det finns ett "lock" inne i masten , typ i jämnhöjd med infästningen till kicken, där det är ett mindre hål för de kablar som skall ner till mastfoten och jag var nu osäker på hur stort det var och om det räckte till för tre kablar. Men det gick som sagt bra och lätt.


Fästet var inga större problem att få dit och det fanns god plats inne i masten att få dit popnitarna. Nu väntar jag bara på en beställd windexplatta :

...som skall monteras längst akterut på masttoppen så att Windexen får lite svängrum för vhf-antennen. Jag hoppas att den kommer idag eller imorgon för på måndag är det planerat med sjösättning.

Återkommer om detta!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar