torsdag 4 maj 2017

Valborgshelgen....skönt med 3 dagars ledighet!

Arbetet med Saphira fortskrider, om jag inte skrivit det förut så har jag än en gång flyttat fram sjösättningen till den 11 maj. Det blev lite för stressat och det vill jag inte ha, man skall kunna njut av pysslandet.
Lördagen gick åt till att rubba färdigt babords fribord och sedan ett lager med TC-nano.



Linda körde storstädning inne sedan jag i vecka innan fixad klart allt med motorn. Har bytt impellern och monterat dit pumpen med den nya kylvattenslangen till den nya genomföringen. Klamrat upp kablar och slangar bakom motorn. Bytt vattenavskiljarfiltret och finfiltret och luftat systemet.

Söndagen lockade jag med övningskörning för sonen och på så sätt fick vi ett arbetstillskott. Han rubbade hela styrbordssidan. Härligt!



Under tiden fick vi bottenmålat. Passade även på att byta ut de plast"lappar" som sitter vid rodret. Biltema hade bra skärbrädor av rätt hårdhet/böjlighet. (art. nr 85412)







1:a maj tog jag med mig jollen och for ner till Kalvholmen för att förbereda den nya båtplatsen. Klubben har köpt in en ny brygga som nu allt är klart på. Den blev jättebra.




Jag monterade på tamphållare och bomfendrar och några knapar, allt för att underlätta när man lägger ut eller till. Någon typ av "skydd" skall det också bli för stäven, antingen någon typ av fender eller lina som hindrar båten från att bli skadad.



Det blev en riktigt skön dag med härliga vårkänslor.





Har även hunnit med att installera basstationen till fjärrkontrollen för autopiloten. Ville först göra en kontroll om dess räckvidd för att kunna bestämma var jag skall montera basstationen, vilket innebar en snabb provisorisk lösning med kabeldragning över sittbrunn ner i ruffen. Enligt direktiven så skall den sitta så högt som möjligt och minst en meter ifrån kompassen så någonstans på skottet mellan salongen och akteruffen var min plan. Planen visade sig fungera ypperligt. Fjärren fick bra kontakt med basstationen när jag var som längst ifrån, dvs i fören på båten. Varför jag vill ha den där på styrbordssidan är ju för att all kabeldragning blir så mycket enklare. Instrumentpanelen och kontakten i sittbrunnen sitter på SB-sidan. Jag har kopplat in autopiloten på kontakten till all navigeringsinstrument på instrumentpanelen och då ville jag ju även att basstationen skulle gå på den också. Detta är en installationsskiss:, (bild kommer senare)



Basstationen sitter på skottet och kabeln går upp till och sitter fastsatt på ett elrör som sitter under de två avlånga takskivorna. Kabeln (plus,minus och signal) går bak till kontakten i sittbrunen.

Man fick med två plasthållare för fjärren och var bästa placering för dem blir får jag klura på under utseglingen :)!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar