lördag 18 april 2020

Tankrengöring....

På min Novas dieseltank så tas all diesel botten, både till motorn och till värmaren vilket kan vara lite mindre bra om man får gojs och annat otrevligt där. Normalt så tar jag och tappar ur lite smuts och det lilla vattnet som har blivit under sommaren vintern. När jag skulle göra detta förra våren så fick jag inte ur något mer än ett par droppar. Jag tog en längre böjlig sticka och petade upp i röret i koppen men det var ingen som kändes som satt i vägen. Förra sommaren så fungerade allt precis som vanligt utan några konstigheter, men jag hade på känn att det vore bra med en koll hur det ser ut i tanken...…..vilket var tur....



Rätt så mycket tillväxt av något gojs. Jag har inte tillsatt något som motverkar bakterier och annat, men man borde kanske tänka om nu. Jag gjorde rent tanken våren 2012 så jag vet inte om detta är en "normal" tillväxttakt eller ej.
Det är dock ett smått trolleri att vekla ihop sig nere i kistbänken för att komma åt alla slangklämmar och annat som skall bort innan man kan få ut tanken. Att via akterruffen "gissa" sig till var skruvarna är till vänstra sidan av tanken. Liten spegel tänker någon......hmm svårt det med eftersom man behöver sträcka in långa armen vilket gör att huvudet inte kommer med in i lilla lucka bak i akterruffen som gör att man ändå inget ser.....hmm. Blir att borra upp och sätta genomgående med mutter på insidan under tanken, tror att det skall bli lättare då. Novan är inte lättjobbad. Det är liten och smidig för att vara en 33-fotare men vissa nackdelar har den tycker min kamrat som har en Maxi 999. Novan är dock snabbare....:)!

Blev ett par sköljningar i fin diesel och sedan torka runt med en pinne med en fastskruvad trasa på så blev det så här....


Sedan var det skönt med en grill-lunch i solen.....:)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar