torsdag 19 maj 2016

Invändiga detaljer som är nya för året....

Hösten, vintern och våren har varit lite "stökiga" så mina uppdateringar på denna sida har blivit lite lidande men här kommer lite bilder på vad som har gjorts sedan i höstas....

Ny gasolavstängning/ en magnetventil är nu också monterad i Saphira vilket innebar en viss demontering av sidodetaljer  och takdetaljer i förpiken. Då fick jag också chans att titta till hur yttervantsinfästningen var gjord.




Septiktanken fixades till, ny genomföring för avluftningen. Nya genomföringar vid toan och ett t-kors och däcksanslutning. En Gobi tankmätare fick det också bli.





Jag vet att det blev lite stora öppningar runt de nya genomföringarna men det fanns inte en chans att kunna dra de nya ordentligt om man inte hade lite plats. Mitt mål är att fixa till några snygga lock.

Rorkulten har blivit renskrapad, bra terapijobb , och hittade i en ny rorkultsförlängare till ett riktigt bra pris på julrean. Konstigt att man väntat så länge med att köpa en sådan. Störtskön känsla i jämförelse med min förra.


 Monterat två nya falluttag på masten till storfallet och spinnakerfallet. Tanken är att det skall bli lättare för fördäckaren att själv hissa spinnakern när man kappseglar. Storseglet blev så mycket lättare att hissa när man får dra neråt med minskad friktion och påfrestningar för ryggen. Det kan jag rekommendera.



 Även monterat en ny fallbox precis under förstagsinfästningen till fockfallet. Det har varit väldigt tungt att varje år hissa focken. Har letat och smörjt på alla tänkbara ställen för att det skall gå smidigare men nu äntligen så gick det mycket bättre. Innan så var det förmodligen alldeles för många brytpunkter som gjorde att det gick tungt men nu är det bara fallboxen i masten.


Blev visst några utvändiga detaljer som kom med här också..;)!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar